Hogy mit gondolunk arról, hogy mikor/hogyan vannak RENDBEN a dolgok, szerintem jól megmutatja azokat a mélyen gyökerező kulturális meggyőződéseket, amelyek az ökológiai válság alapját képezik. Hiszen ez az alap minden bizonnyal szellemi, vagyis csupán a fejünkben létezik. A praktikus tevékenységeink, a technológia, amit használunk azok kivitelezésére, csupán következmények, ilyen formán tehát nem tartoznak a lényeghez.
Akkor van rendben egy kistelepülés, ha hetente kétszer jön valaki egy nagyméretű, fosszilis üzemanyaggal működő géppel, és az akkorra 7 cm-esre gyarapodott útszéli növényzetet visszavágja 4 cm-esre?
"Szemetel" a platánfa, mert nagy levelei ősszel beterítik a talajt körülötte? Kivágandó a nyárfa, mert szöszölő termését messze viszi a szél?
Akkor van rendben egy erdő, ha nincsenek otthagyva a kidőlt fatörzsek?
Akkor az igazi a nyár, ha szúnyogmentes?
A vadállományt el kell látni téli takarmánnyal az erdőben?
Természetesen nincs reprezentatív mintám, így nem tudom, hogy az emberek pontosan hány százaléka válaszolna igen-nel a fenti kérdésekre. Csak abban vagyok biztos, hogy nagyon sokan, túl sokan. A kérdésekkel érzékeltetni próbált vélekedések nem mesterségesen kreáltak, számtalanszor szembejöttek már velem mindennapi, spontán szituációkban.
Bármily bagatell kérdéseknek tűnnek is a fentiek (amelyek egyébként csak kiragadott példák), sajnos nagyon sokminden következik a vélelmezett igen válaszokból (ahogy a nem-ekből is sokminden következhetne). Ezek pedig a következők:
-
Szükségünk van a totális kontrollra, hogy jól érezzük magunkat. Amit nem kontrollálunk, amennyire csak lehet, azt bizonytalannak, rendezetlennek, sőt, veszélyesnek érezzük.
-
Ami az ember számára közvetlenül bármiféle kellemetlenséget okoz, annak nincs létjogosultsága. A világ azért van, hogy az ember jól érezze magát benne, így szabadon telepakolhatja olyan elemekkel, amelyek számára hasznosnak, szépnek, kellemesnek, szórakoztatónak tűnnek, és eltávolíthat belőle bármit, ami nem ilyen.
-
Nem értjük a természetet. Azt gondoljuk, hogy ami nem a saját, rendezettségről alkotott elképzeléseink szerint való, az nem működik benne, azt meg kell változtatni, helyre kell hozni. Azt gondoljuk, hogy a világ az ember közbeavatkozása révén kezdett működni, és az ember kontrollja szükséges, hogy működésben tartsa.
Semmi egyebet nem csináltam, minthogy átkonvertáltam az előbbi kérdés-válaszokat az azok alapját képező mélyebb meggyőződésekre, amelyek a világképünk alkotják. Mondanom sem kell, hogy én a magam részéről nem-mel válaszolok a fenti kérdésekre, így ezek a meggyőződések nem az enyémek. "Csak" a meghatározó többségé (ha jól sejtem), vagyis nevezhetjük mindezt összefoglalóan közvélekedésnek.
A legfontosabb, amit észre kellene vennünk, hogy ezek semmiképpen sem természettudományos igazságok, nincsenek az igazságtartalmukra tudományos, objektív, egzakt bizonyítékok (vagyis adott esetben pont a cáfolatukra vannak ilyenek), csupán szubjektív meggyőződések.
Ezek a meggyőződések a gondolkodásunk mélyrétegeiben lakoznak, többségében nem is tudatosulnak, vagyis fel sem merül bennünk, hogy másfajta meggyőződéseink is lehetnének. Amikor ezeket bárki kifejezi nekem a maga módján egy teljesen átlagos szituációban, akkor egyértelműen érezhető, hogy azt feltételezi, hogy én is így gondolom, hiszen nem is lehet másként gondolni, ezek magától értetődő dolgok, evidenciák.
A probléma az, hogy ezek a meggyőződések szépen megágyaznak azoknak a cselekedeteknek, amelyeket nap, mint nap több milliárd ember véghezvisz, és amelyek eredője maga az ökológiai válság, annak minden társadalmi és gazdasági vetületével együtt. Ez a rossz hír. A jó pedig az, hogy ennek felismerése, tudatosítása lehetővé teszi, hogy ezeket az egyébként illékonynak is tekinthető meggyőződéseket megváltoztassuk. A folyamat egyébként már régen elindult, csak éppen nem tűnik kellően gyorsnak. Hazánkban a városi méhlegelőkről szóló aktuális (sokszor sárdobálásba torkolló) diskurzus ennek apró eleme, amikor a régi és az új meggyőződések ütköznek egymással.
Úgy gondolom, hogy a mélyebb meggyőződéseink megváltoztatásához a világról való egzakt tudásunknál fontosabb a képzelőerőnk, a fantáziánk. Amit ugyanis el sem tudunk képzelni magunkról, az életünkről, a világról, az nagy valószínűséggel nem is fog megvalósulni. Úgy is meg lehet ragadni a mostani (pár ezer éve kezdődött) válságot, mint a képzeletünk válságát. Újabb jó hír, hogy a fantáziánk jól fejleszthető például szépirodalom olvasásával. Érdemes gyerekkorban elkezdeni, de sosem késő.
Itt jegyezném meg, hogy a zöld mozgalmak végtelenül ismételt mantráinak végkicsengése többségében az, hogy "szemléletváltásra van szükség". Nincs ennél unalmasabb befejezése egy előadásnak, beszélgetésnek, konferenciának. De ami fontosabb annál, hogy mi unalmas, és mi nem: észre kéne venni, hogy ez nem egy konklúzió, hanem csupán a kiindulópont. Persze, hogy "szemléletváltásra van szükség", ezzel sokat még nem mondtunk. A kérdés az, hogy mi a gyökere az aktuális szemléletnek, mi lenne helyette a kívánatos, és hogyan képzeljük az átmenetet. A többi (technológia, életvitel, szervezés, praktikus megoldások) jönni fog "magától". Pont úgy, ahogy ma nem jönnek maguktól, hiszen hiányzik az alapjuk.
Egy általam jónak tartott könyvből származó kulcsmondat kívánkozik ide:
"A világot nem régi gondolkodású emberek fogják megváltoztatni programokkal, hanem új gondolkodású emberek programok nélkül."