Messze nem ott tartunk már, hogy a reklámok célja a tájékoztatás, hogy a fogyasztónak minél több információ álljon rendelkezésére, amikor a számára valóban szükséges javak beszerzésénél döntenie kell, hogy melyik opciót válassza. A reklámok életérzéseket, hangulatokat, érzelmeket adnak el nekünk, amelyek egy részére valóban szükségünk lenne, csakhogy ezekhez a termékek megvásárlása a legtöbb esetben éppen hogy nem közelebb visz minket, hanem egyre csak távolít. Az ebből fakadó frusztráltság és kiábrándultság enyhítésére persze mindig lesz egy újabb termék, ami megoldást ígér, és ezzel az ördögi kör bezárul. A reklámok célja, hogy a fogyasztás lefelé ívelő spiráljában tartsa az embert, az igények mesterséges felkeltése, termékek iránti kötődés és függőség kialakítása által. Ennek semmi köze nincsen sem a kapitalizmushoz (ami elméletileg a tisztességes és egyenlő feltételek között zajló versenyen alapul), sem az egyéni, sem a közjó eléréséhez. Ha lekaparjuk a reklámokról az értéknek hazudott külső, csillogó mázat, csak a profitorientáltság marad, mint mindent átható, fő mozgatórugó.
A reklám előállítója és a fogyasztó közötti viszony pedig a legtöbb esetben nagyon nem egyenrangú. Az egyén (bármiféle megtartó közösségétől egyre inkább megfosztva), a maga korlátos tudásával és ellenálló-képességével nagy mértékben ki van szolgáltatva a reklámpszichológusokkal, kommunikációs szakemberekkel felvértezett, tőkeerős, profithajhász piaci szereplőknek. Kimaradni ebből az őrületből egyénként és közösségként is életbevágóan fontos lenne. Ez persze lehetséges, de tudatosságot igényel. Ehhez a tudatosodási folyamathoz járulnék most hozzá némi szemeket nyitogató illusztrációval. Ezen kívül ajánlom mindenkinek az A rábeszélőgép c. könyvet, amelyet két amerikai szociálpszichológus írt a '90-es években (ingyen elérhető elektronikusan például ITT): tartalmas és szórakoztató módon vértez fel a manipuláció különböző módszereivel szemben.
Identitásképzés, függőség kialakítása
"MINDENEKELŐTT SZERESD MAGAD" - De gondolom csak akkor, vagy pont azért, mert converse cipő van rajtad. Ellenkező esetben kevésbé érthető, miért kell az arcomba tolni egy ilyen márkájú cipőt ezzel az üzenettel a "zászlón".
Ha a termékünket vásárolod, ilyen csinos lányokkal fogsz nevetgélve beszélgetni, vonzó leszel számukra, és az edzés sem lesz túlságosan megerőltető. Hidd el, érdek nélkül mondjuk neked!
Ritka alattomos egy reklámfajta. Az emberi élet legfontosabb részeit, magasságait és mélységeit csatornázná be egy lealjasult fogyasztói "kultúrába" a nagyobb profit elérése érdekében. Tényleg aljas és gusztustalan, nem csoda, hogy még a divatszakma egy ismert figurája is KIAKADT rajta.
Minden szempontból az előző sorozatba illő remekmű, egy egyébként vásárlás által soha létre nem jövő önfeledt nevetéssel, és a fogyasztói társadalom ÚJBESZÉL szótárába illő új kifejezéssel megspékelve.
Hidd el, hogy nem lesz jó neked a tavalyi pulcsi: ilyen harmonikus pillanatokat csak új ruhákban élhetsz át. Mindezt pedig önzetlenül megadják neked a plakáton szereplő bevásárlóközpontok.
Értsük jól: arról van itt szó, hogy a reklámoknak sikerült úgy manipulálniuk, hogy olyasmit vásároltál, amit amúgy eszed ágában sem volt megvenni. De ez nem elég: még légy is büszke rá, hogy ilyen könnyen rángatható vagy. Ne szégyenkezz miatta, ne gondolkozz rajta: dicsekedj el vele!
Jól ismert manipulációs technikák: egy kis hízelgés, mesterséges csoportképzés és a különlegesség hívogató érzése. Ugye, hogy szeretnél közéjük tartozni? Pedig a plakáton látható lány sem így néz ki a valóságban, és te sem attól leszel szép és értékes, hogy bedőlsz egy ilyen ostoba reklámnak, és csatlakozol az "elit" klubhoz.
Férfiak identitását nem cipővel, táskával vagy szépségideállal képezzük ám meg. "Hanem mivel?" - kérdezi a képzeletbeli stréber marketing hallgató az egyetemen. "Hát autóval" - jön a tömör és racionális válasz. "Uralkodók autói" - micsoda szlogen. Ki ne akarná uralkodónak érezni magát, hiszen ugye "mi mind egyéniségek vagyunk" (kivéve engem ;)).
A "vásárlás nem várhat", mert a végén még egy pillanatra elgondolkoznál, hogy valóban fontos-e az a vacakság, amit rád akarnak tukmálni. És akkor mi lenne a profitjukkal, meg a fogyasztás-függőséggel, amit próbálnak kialakítani benned? Mindig, azonnal, reflexből vásárolj! Iktasd ki a tudatos énedet, az úgyis fölösleges a fogyasztói társadalom "kultúrájában".
Mert jól érzem magam... És még véletlenül sem azért, mert netán valóban szükségem van valamire, vagy mert itt jó minőségű, jó tulajdonságokkal bíró termékeket találok. Éljen a termékek valódi versenyeztetése, ami a kapitalizmus legpozitívabbnak tartott ígérete.
A TE ALLEED, érted, ugye? Ezek után párkapcsolatra sincs már szükséged, elég ha vásárolsz jó sokat, aztán az alleeddal elálomutazol Balira.
"A boldogságot egy parfümben..." - lehetne a konzumidiotizmus nőknek szóló jelmondata. Egy 5 x 6 méteres plakáton, mosolygós színésznővel hihetően is hangzik, igaz?
Ez a reklám - bevallom - az elsőre érthetetlen kategória volt a számomra. Mi köze ennek a két mondatnak a DM-hez? Ezek a szavak mintha pont a fogyasztói társadalom ostobaságának megkérdőjelezéséről szólnának, amiben a DM legkevésbé sem érdekelt. Azóta felderengett egy feloldása ennek a látszólagos ellentmondásnak: ha már - minden erőfeszítésük ellenére - kialakulnak az emberekben ilyen, a konzumidiotizmus szempontjából eretnek gondolatok: be kell csatornázni hát ezeket is a saját profitorientált törekvéseikbe. Azt a hatást kell kelteni, hogy ezek a gondolatok nemcsak hogy összeegyeztethetőek egy ilyen multicég "filozófiájával", hanem egyenesen abból származnak. Az ötlet majdnem olyan kiváló, mint amennyire aljas.
A szándék hasonló lehet az előzőhöz. Ha egy ilyen bizalomgerjesztő tekintetű, vagány csaj, aki bármikor képes változtatni, a subway-ben eszi a szendvicsét, akkor azzal biztosan semmi baj nem lehet. Akkor biztos, hogy ez a cég az emberi szabadságot szolgálja, és nem csak mindenáron a saját fogyasztójává akar tenni téged. Kajáld meg az életérzést, és ne zavarjon a valóság!
Játsszon csak a gyerek ezzel a játékkal a helyett, hogy kimenne a valódi természetbe, és valódi kalandokat keresne magának valódi élőlényekkel. Jó neki ez a műanyag valóság: a profitjuk növekszik, az igazi természet órái pedig - pont az előbbinek (is) köszönhetően - úgyis meg vannak számlálva. Hát nem jobb ez az aggódásmentes, csili-vili játék mindenkinek?
Csak hogy tudjátok: ti kizárólag azért születtetek (pontosabban: készültetek), hogy imádjátok ezt a hamburgert. Minden más, amit az életetekről, annak értelméről, céljáról, szépségeiről, kihívásairól gondoltatok, csak illúzió. Ez biztosan így van, hiszen a McDonald's mondja... Sok termék esetén lehet sejteni, hogy inkább a fogyasztó van a termékért, mintsem a termék a fogyasztóért, de hogy egy cég ezt ilyen nyíltan felvállalja, az ritka őszinteségre vall.
Greenwashing - Zöldrefestés
Elég ha megcélzol egy fantás palackkal egy szelektív kukát, és már meg is mentetted a Földet, miközben menő is lettél. Kihagyhatatlan ajánlat, igaz? Ezek után már fölösleges is elgondolkoznod arról, hogy egyáltalán szükséged van-e arra az egészségtelen lötyire, amit abba a palackba töltöttek neked. Ja és természetesen a TŐKEKONCENTRÁCIÓVAL sincs az égvilágon semmi probléma. Hagyd a csudába ezeket a bugyuta kérdéseket, és dobj újra!
Nincsenek nálunk elkötelezettebbek a bolygó megmentésében. Mi skandinávok vagyunk, bízhatsz bennünk, nálunk a fenntarthatóság szent grálja, a fagyasztott zöldséggolyó. E mellé már nyugodtan vásárolhatsz néhány csinos kis tárgyat a lakásodba, vagy valami új bútort, amire amúgy semmi szükséged. Nem kell többé aggódnod a természet állapota iránt, hiszen ha rajtunk múlik, az egész földgolyó egy szabályos, egységes fasorokból álló, "fenntartható" erdőgazdálkodás lesz. A tőke pedig legjobb, ha nálunk koncentrálódik: egyetértesz?
Ez a kocsi, a benne ülőkkel együtt annyira fenntartható, hogy maga a KÖRNYEZETVÉDELEM hajtja. Ezt a kocsit le sem kellett gyártani, a természet maga nyújtotta oda mohatálcán, zéró környezetterheléssel és az üzemanyagát sem Európa egyik legszennyezőbb lignittüzelésű erőműve (a Mátrai Erőmű), vagy a jövő generációkat súlyos gondokkal megterhelő (lásd: még évezredekig sugárzó kiégett fűtőelemek) Paksi Atomerőmű szolgáltatta, de mégcsak nem is IMPORTÁLJUK azt egy EU-n kívüli, szabályozatlanul szennyező ukrán, vagy szerb szénerőműből. "Köszönet a korrektségért! Hajrá Magyarország, hajrá magyarok!"
Természet: eszköz és áldozat
Cinizmus-versenyünk különdíjasát láthatjátok. Hihetetlen érzékenység mutatkozik meg ezekben a szavakban a klímaváltozás globális problémája kapcsán az emberiség és a földi élővilág sorsa iránt. Ezt a marketingstratégiát átvehetné akár a gyógyszeripar is: "Tüdőproblémái vannak: itt az idő, hogy szippantson egy kis porított azbesztet."
A cinizmus-verseny másik esélyese ez a rovarirtószer-reklám, amelynek megalkotója, ha már nem sikerült az általános iskolai biológia dogát abszolválnia, nem erőlködött tovább vele, hanem elment marketingesnek. Mire az amúgy minden bizonnyal természetvédő vénákkal rendelkező főnökei RÁDÖBBENTEK mindennek a problematikus voltára, már remélhetőleg minden Vape vásárló fejében rögzült ez a kiváló felismerés az élővilág működését illetően.
Hmm, vajon mit is akarhat kifejezni ez a kép a Magyarországon védett foltos szalamandrával és a hölgynek az iménti hüllő bőre mintájához hasonlatos cipőjével? Minden bizonnyal a gyártó cégnek a természet megóvása iránti mély elköteleződését: a vélhetőleg nem igazi bőrből, de semmiképpen sem hüllők bőréből készült cipő viselője, miközben a Mátrában kirándul, még arra is figyelmet fordít, nehogy véletlenül rálépjen erre a gyönyörű élőlényre.
Az emberközeliség illúziója és az értéknek hazudott profitéhség
Mit üzen ez a plakát? Hát, emberközeliséget: Nagyapa kicsit szőlőjét, ahol az unoka tömi magába az első megérett fürtöt, amiért cserébe kap egy barackot a fejére. És mi a valószínűsíthető valóság? Gépesített, agyonvegyszerezett nagybirtok, talán valamelyik oligarcha kezében, aminek a termékeit a multinacionális nagytőke profittermelő gépezete próbálja eladni nekünk. Nesze neked tisztességes tájékoztatás és fogyasztóvédelem. "Élj, változz, szeress" - így van, teljesen egyetértek, többek között ezért nem vásárolok ilyen áruházakban és ilyen termékeket.
Iglo-kapitány halrudacskái: ki ne emlékezne rá gyerekkorából? A bizalomgerjesztő ábrázatú, egyszerű halászember képéről talán Hemingway öreg halásza jut eszünkbe, aki csónakjában küzd a nagy hallal, talán valami egészen más. De az biztos, hogy nem óriás halászhajók, amelyek évről-évre végletesen kimerítik a világ tengereit és óceánjait, majd szállítják a "természeti erőforrást" a világ minden tájára, hogy még tovább növekedjenek. És ugye nem gondoljuk, hogy ez a viszonylag gyönge kapcsolat a plakát és a valóság között mindössze a véletlen műve.
Az idillikus családi együttlét ugyebár, amikor mindenki boldogan éli át a "csodákat". Érdemes jobban megfigyelni a környezetet: egy darab növény, egy darab természetre emlékeztető elem nincs benne. A tökéletesen mesterséges világ, amit az ember a gyönyörűségtől megigézetten csodál. Szép új világ...
Szexualitással mindent...
A tudatos fogyasztó informálására szolgáló reklám ugyebár, aminek semmi köze az elemi ösztöneinkre való rájátszáshoz. Már csak az a kérdés, hogy melyik a termék a plakáton.
Tudjuk, hová kell nézni, mit, hogyan kell kidomborítani, vagy hogy mit, hová kell helyezni ezen a héten (is). Nincs több kérdés, nincs több komment.
Ha nálunk vásárolsz, te lehetsz a nagymenő, a gengszter rosszfiú, amihez két könnyűvérű nő is jár, akik majd jól "eljátszanak" veled. Remélem beindultak a szexuális fantáziáid, és betérsz hozzánk.
Beindul a bullshit-generátor
Tudtommal egy biztosító nem véd meg semmitől, legfeljebb pénzt fizet, ha már történt valami baj. Vagy lemaradtam valamiről?
Ez a kép Barcelonában készült. Vicces, amikor egy egyszer használatos tömegterméket azzal a stílussal próbálnak eladni, ami egy világhírű építész 100+ éve álló (vagy még mindig épülő ;)), teljesen egyedi, műalkotásnak beillő épületeit fémjelzi. Ha a tökéletes ellentétet igyekeztek kihangsúlyozni, akkor sikerült.
Hogy mi köze a tudatos internetezésnek, és az egészséges kritikai érzéknek ahhoz, hogy ez a cég még gyorsabb és még gyorsabb internetet akar nekünk eladni, az közel sem triviális, de valószínűleg nem is lényeges. A fontos az, hogy mialatt ezen gondolkozol, már kicsit bele is ivódott a fejedbe, hogy: TELEKOM, GYORSABB INTERNET, TELEKOM, KORLÁTLANSÁG, TELEKOM... A cél pedig pontosan ez volt.
Elképzelem a vért izzadó reklámszakembereket, ahogy napokig azon törik a fejüket, hogy "mit mondjunk, mi a fenéért érdemes fiatal férfiaknak is Dubaiba utazniuk?". Hát, ez lett belőle. Felettébb meggyőző: minden kétséget kizáróan, racionális úton belátható, hogy ha másért nem is, hát a homokban való gördeszkázásért mindenképpen érdemes 10.000 km-t repülni, vagyonokat elkölteni, és pörgetni tovább a már réges-régen túlpörgött gazdaságot, hogy minél előbb vége legyen ennek a történetnek itt, a Föld nevű bolygón.
Ezen a plakáton nem is a bugyuta, semmitmondó szlogen, vagy annak az olcsó manipulációs trükknek az alkalmazása a megdöbbentő, hogy ismert emberek megjelenítésével bizalmat keltenek egy termék iránt. Sokkal inkább a középen, fönt álló nagy szakállú úriember jelenléte a kétségbeejtő. Sokan ismerik őt, és tudható róla, hogy szakmájából kifolyólag egészen biztosan tisztában van az ilyesfajta reklámok manipulatív mivoltával és azokkal a módszerekkel, amiket alkalmaznak a marketingesek a vásárlásra ösztönzés érdekében. Ennek ellenére ott vigyorog ő is a plakáton, eszközként szolgálva mindehhez. Úgy látszik, volt az a pénz...
Nem kell semmit csinálnod, edd csak azt, amit mi összerakunk neked jó 30, nyilván konvencionális mezőgazdaságból származó (értsd: olcsó, vacak minőségű) összetevőből, aminek a fele élelmiszeripari adalékanyag, majd jól agyoncsomagolunk számodra. Ja, és még érezd is magad menőnek mindettől!
Ez a plakát még a bullshit-versenynél is nagyobb eséllyel indulhatna a "kit tudja a legmesterségesebb mosolyt produkálni egy reklámplakáton?" versenyen. És még azt is megmondják, hogy milyen alkalomra adjam. Hát, nekem már tényleg nem kell semmin gondolkoznom, indulok is a boltba...
Ez az ostoba és unalmas szlogen valóban nem érne el hatást egy csinos, és különleges becenevű hölgy nélkül. A névkiírás pedig azt az érzetet kelti, mintha tényleg egy közülünk való ember valós véleménye jelenne meg a plakáton. Különösen hiteles kép ez Közép-Európa egyik legnagyobb biztosító-konszernének magyarországi leányvállalatától.
"Korlátlanság, bármikor, bárhogyan, mindenkinek." - ne törődj a valósággal, hidd el nekünk, hogy nincsenek korlátok, minden végtelenül rendelkezésedre áll, és a mi profitunk a te boldogságod kulcsa.
Nem tudom, lehet-e lejjebb süllyedni a semmitmondó, ócska, elcsépelt szlogenek kategóriájában. A lényeg mindig ugyanaz: légy tudatlan fogyasztó, aki egy értelmes mondatot nem tud kinyögni, csak a nyitott száját mutogatni egy fényképen, mert az olyan menő. Légy benne a menő csajok bulijában, de méginkább ajándékozz meg minket néhány száz forinttal ezért az olcsó, sz@r minőségű, egészségtelen lötyiért, amit kínálunk neked. Ez aztán a vállalás!
"Demokratikus divat köztársaság" - ahol eldöntheted, hogy melyik, sokmilliárd dollár éves profitú multicégnek (amelyek tulajdonosi köre könnyen lehet, hogy azonos) a távol-keleti olcsó munkaerő kizsákmányolásával készült, gyorsan tönkremenő ruhadarabját választod. Ez a te nagy szabadságod ebben a "köztársaságban". És mi van, ha egyiket sem választanád? Azt azért ne: ennyire azért ők sem lehetnek demokratikusak...
Kilóg a sorból, hiszen vélhetőleg egy viszonylag régi propagandáról van szó. Nekem a DDT-reklámok korát idézi. Szóval értsük jól: arról van szó, hogy maguk a kis malacok ünneplik, hogy megfosztották őket a természetes és egészséges táplálékuktól, és végre teljesült, amire mindig is vágytak: pelyhesített malac-tápot ihatnak... Az emberi cinizmusnak - úgy néz ki - nem nagyon vannak határai. Volt kitől tanulniuk a mai marketing-eseknek.
Konklúzió
Nem hagyd magad! Bárki bármit mond, elsősorban érző és gondolkodó ember vagy, nem pedig emberi erőforrás, vagy egységsugarú, manipulálható fogyasztó, aki ostoba módon a vásárlásban keresi boldogságát, amit persze soha meg nem lel.
*Képek forrásai: szeretlekmagyarorszag.hu; facebook.com